"Okręg prowadzi działania zmierzające do finansowego i administracyjnego wsparcia pracy wychowawczej prowadzonej przez wszystkie jednostki podległe obu chorągwiom".
Okręg Małopolski ZHR jest niewątpliwie środowiskiem silnym i zintegrowanym wewnętrznie. Szczególnie w Krakowie odgrywa dużą rolę pomocniczą dla drużyn, szczepów i hufców, starając się im zapewnić środki do prowadzenia pracy wychowawczej. Jako organ reprezentujący małopolski ZHR, stara się o pozyskiwanie sojuszników we władzach miasta i wielu instytucjach, dba o propagowanie idei ZHR w mediach lokalnych. Sprawuje pieczę nad jednostkami organizacyjnymi w zakresie gospodarki pieniężnej i majątkowej oraz organizacji obozów od strony kwatermistrzowskiej. Co roku odbywają się dwa kursy dla kwatermistrzów i kierowników placówek wypoczynku, zgodnie z wymogami MENiS, organizowane przez Okręg Małopolski.
Od kwietnia 2003 r. Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej posiada status organizacji pożytku publicznego.
Co o tym mówi Regulamin Okręgu ZHR:
Do zakresu działania zarządu okręgu należy: a) propagowanie idei harcerskiej, b) nadzór nad działalnością jednostek organizacyjnych ZHR z danego okręgu, c) reprezentacja ZHR wobec organów państwowych i innych jednostek organizacyjnych, d) zarządzanie majątkiem Związku, e) uzyskiwanie środków materialnych na rzecz Związku, f) w razie możliwości wspieranie materialne jednostek Związku z danego okręgu. |
Zarząd Okręgu ma szczególne obowiązki organizacyjne: - rzetelnego prowadzenia dokumentacji organizacyjnej, finansowej i gospodarczej Okręgu, - terminowej sprawozdawczości zewnętrznej wynikającej z ogólnie obowiązujących przepisów prawa, - terminowej sprawozdawczości wewnątrzorganizacyjnej wynikającej z odpowiednich przepisów Związku oraz uchwał i zarządze? Naczelnictwa, a w szczególności do terminowego przedstawiania danych finansowych, bilansowych i spisowych. |
Do zakresu działania przewodniczącego należy: a) reprezentowanie okręgu w Radzie Naczelnej ZHR, b) zwoływanie posiedzeń zarządu okręgu i przewodniczenie ich obradom, c) nadzór nad prowadzeniem rejestru kół przyjaciół harcerstwa z danego okręgu, d) nadzór nad prowadzeniem ewidencji członków współdziałających, e) prowadzenie dokumentacji okręgu w tym teczki korespondencji przychodzącej i wychodzącej, protokołów posiedzeń zarządu i uchwał zarządu, f) prowadzenie rejestru pełnomocników zarządu okręgu, g) nadzór nad realizacją zadań zarządu okręgu. |